Reza Aslan, "Zelot", odlomak iz knjige


"Pokažite mi denar", kaže Isus, govoreći o rimskom novčiću kojim se danak plaća. "Čija je slika na njemu?"
"Careva", odgovaraju vlasti.
"Onda vratite caru carevo, a Bogu ostavite Božje."
Čudesno je što su stoljećima biblijski znanstvenici te riječi pogrešno tumačili kao Isusov poziv da se ostave "svjetovne stvari" – porezi i dadžbine i da se umjesto njih srce usmjeri na uistinu važne stvari: slavljenje i poslušnost Bogu. Takva interpretacija savršeno je sukladna s percepcijom Isusa kao odvojenog, božanskog duha koje zemaljske stvari uopće ne zanimaju, što je neobična tvrdnja o čovjeku koji je živio u jednom od politički najnapetijih razdoblja u povijesti Izraela, ali je i tvrdio da je obećani mesija, poslan osloboditi Židove rimske okupacije. U najboljem je slučaju Isusov odgovor smatran strašljivim kompromisom između svećeničkih i zelotskih položaja – između onih koji su smatrali zakonitim plaćati danas Rimu i onih koji su to smatrali nezakonitim.
Istina je da je Isusov odgovor jasna izjava, možda najjasnija u evanđeljima, kad je riječ o njegovu stavu u debati između svećenika i zelota: pitanje čak nije plaćanje danka, već mnogo značajnije pitanje Božjeg suvereniteta nad zemljom. Isusove riječi govore same za sebe: "Vratite (apodidomi) caru carevo..." Glagol apodidomi često se prevodi "donijeti k", a zapravo je složena riječ: apo je prijedlog koji u ovom slučaju znači "ponovo", a didomi je glagol koji znači "dati". Apodidomi se konkretno koristi kad se nekome vraća vlasništvo na koje ima pravo; riječ implicira da je osoba koja prima plaću pravni vlasnik onog što se plaća. Drugim riječima, prema Isusovim riječima, car ima pravo "dobiti nazad" denar ne zato što zaslužuje danak, već zato što je novčić njegov: na njemu su otisnuti njegovo ime i slika. Bog s time nema ništa. Jednako tako, Bog ima pravo "dobiti nazad" zemlju koju su Rimljani prisvojili jer je to Božja zemlja: "Zemlja je moja", kaže Gospod (Levitski zakonik 25:23). Car s time nema ništa.
Stoga, vratite caru carevo, a Bogu Božje. To je argument zelota u njegovu najjednostavnijem, najsažetijem obliku. I čini se da je to dovoljno da vlasti u Jeruzalemu Isusa odmah označe nazivom lestes. Bandit. Zelot.

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Ivana Petrušić: 40 dana, Vodič do mentalnog, tjelesnog i duševnog blagostanja

Tisja Kljaković Braić: U MALU JE UŠA ĐAVA

Citati o ljubavi