Michal Ajvaz: TIRKIZNI ORAO



Michal Ajvaz: TIRKIZNI ORAO
Novi naslov u Profilovoj biblioteci Profil proza: zbirka priča nagrađivanog češkog pisca

Za zbirku priča Tirkizni orao, kao i za sva Ajvazova prozna djela, karakteristično je preplitanje realnih gradskih kulisa s natprirodnim pojavama, prisutni su motivi Meyrinkovih mističnih romana o Pragu i Borgesovog magijskog realizma. Zanimljivost njegovih tekstova nalazi se u asocijativnom spajanju potpuno različitih pojava, u naglašavanju detalja ne bi li pokazao kako oblici stvari koji nas okružuju i nisu tako jasno određeni kao što mislimo. Ajvaz nam višestruko posreduje stvarnost, različite razine pripovijedanja umeće jedne u druge, često ih lomi i suprotstavlja.
Michal Ajvaz dobitnik je brojnih  književnih nagrada od kojih i nagrade Zaklade Češki književni fond za Tirkiznog orla. Njegova su djela prevedena na engleski, francuski, ruski, poljski i švedski jezik.

Michal Ajvaz rodio se 1949. godine u Pragu. Studirao je češki jezik i književnost te estetiku na Filozofskom fakultetu Karlovog sveučilišta u Pragu. Nakon niza radničkih zanimanja, bio je urednik časopisa Književne novine, a od 2003. zaposlen je u Centru za teorijske studije Akademije znanosti. Piše poeziju, pripovijetke, romane, eseje i studije. Pjesnički je debitirao 1989. zbirkom Ubojstvo u hotelu Intercontinental. Njegova prva prozna knjiga, zbirka pripovijedaka Povratak starog varana kojom se odmah svrstao među najznačajnije češke autore nakon Baršunaste revolucije, izlazi 1991. Prvi roman Drugi grad objavljuje 1993.
Nije moguće jednoznačno odrediti autora za kojeg je svijet labirint koji usprkos njegovoj bezizlaznosti prihvaća kao normalno mjesto za život, autora kojem je bliži živorodni kaos od površnog reda koji se pretvara u oklop žive stvarnosti, autora u čijoj mašti ekspresni vlak normalno juri kroz spavaću sobu, u telefonskoj govornici na Havelskom trgu u Pragu slušalicu drži morski konjic, a bilo gdje u stanu ili gradu možete neposredno ući u drugi svijet, bizaran i fantastičan, ali opisan detaljima koji ne odstupaju od našeg svakodnevnog iskustva.
Jiří Urbanec

Isprepletene priče umetnute jedne u druge, pripovijedanja sadržana u drugim pripovijedanjima u količini puno većoj od uobičajenog prosjeka u okviru postmoderne književnosti, simboli i oblici koji izranjaju iz maglovite praznine, uzvišeni iskazi izgovoreni nezainteresiranim tonom i apsurdne slike umetnute u češku stvarnost. Sve nabrojeno nezamjenjivi su atributi beletrističkih djela Michala Ajvaza.
Jiří Lojín

Ajvaz je racionalist koji se suprostavlja površnoj racionalnosti i logici, on propituje tradicionalno poimanje realnosti, reda i kaosa. Kao sredstvo spoznaje koristi maštu. Zanima ga kako se utjelovljuju slike i znakovi, kako stvari mogu govoriti o čovjeku i kako je moguće kroz pukotine u stvarnosti opaziti najbajkovitije priče, „drugi svijet“. Kaotična fantazija, tvrdi autor, obnavlja naš odnos prema stvarnom poretku svijeta.
Jan Nejedlý, Lidové noviny

Čitatelj koji podlegne utjecaju fabulacijske kreativnosti koja vlada autorom dok piše svoja djela, sigurno će s užitkom utonuti u slojevite i kontinuirane fikcijske svjetove i priče, u svjetove živopisnih opisa i napetih pripovijedanja. Preostaje pitanje s kakvim plijenom će se vratiti iz tih provalija svjetova i priča – hoće li njegova spoznaja o sebi samom biti bogatija ili će ga inteligentna igra fikcije samo zabaviti.
Aleš Haman

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Ivana Petrušić: 40 dana, Vodič do mentalnog, tjelesnog i duševnog blagostanja

Tisja Kljaković Braić: U MALU JE UŠA ĐAVA

Anna Todd: POSLIJE SVEGA: PAD